tazkiyatun nafsi

kegemilangan islam

salam....buat sume blogger yg suka membaca..arini aku nk ckp psl kegemilangn islam ler..smalam kelas aku dgr dari sorg ustaz syariah...hehe...budak dean la...slow je..zuhud je..leh la dibuat clon suami..haha...
smlm dia bntg tntg slh fhm org ckp islam ni mundur..
lau kita g mn2 pn actually memg org akn ckp islam mundur n mst berbalik pd zaman nabi,khalifah n zmn dulu la...seolah2 skrg islam xhebt..bila aku pk blik..btol jugk slh fhmn 2..
tp yg sbtlnya..memg dah disabitkn lam hadis...nabi SAW penah bersabda.."sesungguhnya kurun yang terbaik ialah kurun di mana aku hidup di dalamnya.." so...bleh dikatakn mn mngkin la ada lg dh zmn2 yg leh tndingi zmn Rasulullah 2 kn...
satu lg..dulu2 mn da prinsip2 n falsafah pnddkn la ntah pape 2....tp cuba bndingkn...dgn falsafah 2 n ngn cara Nabi n org zmn dulu blaja...yg mn melahirkn tokoh2 trbilang smpai dh berkurun2 pn msh ada buku n msh lg mahsyur..aku rasa zmn skang ni xde la...lau dulu memg balambak..sebut imam syafie..ghazali..sume 2 memg lau org xknl memg mslh la rasanya dia 2...
n satu lg knp pmerintah skang xikut cra khalifah2 dulu kala...aku rasa at least la..wakil rkyt kn...dia sndr turun pdg bnteras kecurian ke..mat2 rempit ke...mcm umar perangi org xbyrzakat dulu 2..i am sure that tmpt 2 akan bebs dr org merompak n merempit...n at least org lbh hrmt pd pemimpin..zmn skang..pmimpin n rkyt pn lbh kurg je...bukn nk kutuk sapa2 k..bg aku..biru ke hijau ke..sm je blaka....no bias k...
emm..satu lg info yg aku dpt smlm..psl nk berdakwah...
slalu org akn ckp..ek eleh..ckp pndai..tp ckp xserupa bikin..ckpla mcm2 kn kita sbg org islam gni2..tp perlaksanaan.ampeh..aku dgr2 ni..mcm trasa la jguk.hehe...pastu budk 2 jwb..DAKWAH NI ADA 2 CRA...1-scr lisan..2-perbuatan..tp sebaik2 dakwah ialah dgn keduanya..so...lau kita da bakat dgn lisan..gnala sebaiknya..tp lau kita xpndai brckp..kita wat je ..org mliht 2 sbg satu ikutn yg baik..pn dkwh...so..aku leh smpulkn kat cni..kita msnusia biasa...tp..gni jela..kita dgr org brckp 2...first kita liht..btol ke x dia memg ada ilmu..ni untuk nk tgk sahih ke x je dia ckp.then pastu xyah la amek port pa yg dia wat bnd xelok 2..tp amekla apa yg dia ckp elok n wat elok...untuk dijdkn ikutn kita.....bnda yg buruk 2 kita jgnla amek jdkn ikutn kn..jgn amek apa yg xelok..n amek la mnda yg elok...lau nk bnda yg btol2 elok...prckpn n perbuatn..aku rasa 1 dlm billion pn sush la...sebb manusia ni nk pndg kebaikn sush..tp bnda jht cept je..n lg satu...jgnla krn nila stitik rosk hbs satu blanga..or as a model..ustaz akil hay kn..dulu dia rockers..skang dh ustaz...n bru ni ada isu gmpak tu..tut3 2...jgnla diambil port sgt...juz amek ilmu dia yg baik..yg xbaik 2 jdkn pngjrn untuk kita..untuk xikut dia n x menghala ke arah 2...tp jgnl plak kita keji2 n hina org...kita pn xsberp lg..nk hina ciptaan Allah yg lain.sebb kita ni sesama manusia..sm2 dr stitik mani yg hina...WALLAHUA'LAM..................

0 comments:

Related Posts with Thumbnails